http://www.one.org
ILYY(:
Saturday, June 17, 2006

19 Jun 2006
Fajar menyingsir membawa Hidayah di bumi Aceh

Di beranda hujung sebuh bagunan, berhadapan sawah padi dan banjaran Bukit Barisan atas lantai di bilisan, kedengaran alunan syahdu ayat-ayat suci Al-Quran yang dibacakan seorang anak yatim lelaki belasan tahun. Kanak-kanak yatim itu tidur bergelimpangan di atas lantai, tidak bertilam atau beralaskan bantal. Alhamdullillah bahawa mereka masih ada tempat untuk bersolat. Setelah solat subuh, mereka akan mengaji dengan menggunakan kitab Al-Quran, kebanyakannya bersaiz saku dan buruk.

Pada masa tengahari, mereka akan di bahagikan dalam beberapa kumpulan dan setiap diberi tugas untuk dibuat. Ada yang membasuh baju dan ada yang mengemas bilik.

Penulis berkata bahawa pada masa rehat, dia berkomunikasi bersama mereka dan salah satu daripada anak yatim itu menyanyikan sebuah lagu Aceh;

Sedih...sedih, aku rindu buai dodoianmu, ibu...

Jika saya adalah penulis, saya akan bersimpati mereka dan dapat merasai kerinduan mereka terhadap orang tuanya.

Saya dari dahulu ingin membantu mereka di Aceh. Untuk apa sahaja seperti membina sebuah asrama atau perpustakaan atau membawa buku kepada mereka...tetapi saya tidak dapat ke sana kerana saya masih bersekolah. Lagipun, ibu bapa saya akan risau akan keselamatan saya. Jika saya berpeluang untuk ke sana apabila cuti sekolah atau bila-bila masa, saya ingin juga membuat aktiviti-aktiviti yang mereka buat hari-hari dan membawa mereka barang-brang keperluan. ((: Semoga mereka sihat walfiat. (:

BAHASA MELAYU <33 ;

DIA :D
<3
Assalammualaikum.
Peace be upon you(:

HASLINDA
nur haslinda binte juwaini
sekolah menegah crescent
1g1 '05 2g1 '06
07sifar2sembilan2
sayang AISYAH
islam <3
gemar BERCAKAP(:
selalu AWAL
Image hosting by Photobucket

selamat datang(:

Selamat datang ke blog bahasa melayu saya. Inilah pendapat dan pandangan saya bagi artikel-artikel di dalam Berita Harian(: Saya ingin meminta maaf jika pendapat saya tentang apa-apa perkara di dalam blog ini menyakitkan hati anda. Dari sini, selamat datang ke blog saya and sudilah membacanya:D

KAWAN <3

friendname

PEKIK-