http://www.one.org
ILYY(:
Monday, March 06, 2006

5 mac 2006

'Bahasa rojak' tidak dibenar di televisyen RTM

'RTM hanya menerima penggunaan ayat yang dituturkan sepenuhnya dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris. Jika ia ditutur dalam bahasa Inggeris sepenuhnya, kita akan sediakan terjemahan dalam bahasa Melayu, ini termasuklah untuk ucapan menteri dan wawancara dengan orang ramai,' katanya. - Utusan Malaysia.

Kementerian Penerangan Malaysia tidak akan membenarkan skrip yang mencampuradukkan bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris disiarkan di saluran TV1 dan TV2, Radio Televisyen Malaysia. Pada pendapat saya, ada kebaikan dan keburukan dengan membuat sedemikian. Kebaikannya adalah bahawa ini tidak akan merosakkan bahasa kita.

Ini pun lebih senang untuk beberapa orang kerana jika ada dua bahasa, sari kata haruslah dimasukkan ke dalam sesebuah rancangan itu. Timbalan Menterinya, Datuk Ahmad Zahid Hamidi, berkata langkah tersebut bertujuan bagi mengelakkan penggunaan bahasa rojak di kedua-dua saluran berkenaan, yang mempunyai banyak penonton.

Dengan ini, saya berharap bahawa saluran Ssuria akan juga membuat demikian. Saya rasa terlalu banyak rancangan di suria yang menggunakan bahasa rojak. Di dewasa ini, ramai orang di Singapura yang bertutur dalam bahasa Inggeris. Dari sekarang, berlatih untuk bertutur dalam bahasa melayu supaya generasi yang akan datang tidak akan menggunakan bahasa rojak juga. :D

BAHASA MELAYU <33 ;

DIA :D
<3
Assalammualaikum.
Peace be upon you(:

HASLINDA
nur haslinda binte juwaini
sekolah menegah crescent
1g1 '05 2g1 '06
07sifar2sembilan2
sayang AISYAH
islam <3
gemar BERCAKAP(:
selalu AWAL
Image hosting by Photobucket

selamat datang(:

Selamat datang ke blog bahasa melayu saya. Inilah pendapat dan pandangan saya bagi artikel-artikel di dalam Berita Harian(: Saya ingin meminta maaf jika pendapat saya tentang apa-apa perkara di dalam blog ini menyakitkan hati anda. Dari sini, selamat datang ke blog saya and sudilah membacanya:D

KAWAN <3

friendname

PEKIK-