http://www.one.org
ILYY(:
Thursday, March 16, 2006

17 Mac 2006

Basikal Tua Di Reban Ayam

Image hosting by Photobucket
diambil daripada majalah, keluarga Januari 2006

Tengah hari itu, semuanya sibuk berhanding bahu menyiapkan juadah makanan tengahari. Anak-anaknya juga sibuk dengan agenda mereka. Mak Jah terbongkok-bongkok di tepi reban ayam. Mata tuanya liar meninjau-ninjau mencari mangsa yang sesuai untuk dikorbankan menjadi lauk tengahari. Tiba-tiba, Mak Jah menjerit, melolong bagaikan diserang histeria. Anak-anaknya berlari ke arahnya dan terpinga-pinga. Kenapa dengan ibu? Pertanyaan itu tidak terus berjawab. Anak Mak Jah membawanya ke ruang tamu untuk Mak Jah dibaringkan di atas permaidani. "Mana pergi harta aku? Mana pergi basikal tua kat tepi reban ayam itu?" kata Mak Jah. Kenapa dengan basikal itu? Siapa pula yang mengambilnya. Pertanyaan demi pertanyaan berlegar-legar di kepala anak-anak Mak Jah.

Setelah puas mencari, anak menantu mak jah memekik dari luar bahawa basikal itu ada di tepi pokok rambutan kerana cucunya ingin membuat tangga untuk memanjat pokok itu. Lega hati Mak Jah. Anak Mak Jah bertanya,"Kenapa ibu mengambil berat pasal basikal tua itu? Ceritalah kepada kami.". Anak-anak Mak jah semua ke ruang rumah untuk mendengar cerita itu.

Mak Jah menggerak-gerakkan tubuhnya di atas kerusi untuk mendapat posisi yang selesa. "banyak kenangan basikal tua itu," Mak Jah mula berbicara. Basikal itu kepunyaan arwah suaminya. Ia dihadiahkan oleh penghulu kerana menghargai kegigihan Ngah Said mengerjakan kebun kelapanya. Basikal tua itu yang menjadi saksi bisu percintaan mereka. Ketika kedatangan Jepun, basikal itu juga mangsa kerakusan penjaja Jepun. Ngah Said begitu sayang basikal itu lalu mencarinya selama sebulan. Apabila ia ditemu, Ngah Said menggunanya unutk menjaja laksa dan rojak. Pendapatannya diguna untuk menyekolahkan anak-anaknya. Basikal tua ini menjadi lambang kegigihan seorang tua keluarga mengharungi kepayahan hidup membesarkan anak-anaknya. Mungkin suatu hari yang kelak cucu-cucunya akan didedahkan dengan sejarah basikal itu. Biar mereka faham erti kesusahan.

BAHASA MELAYU <33 ;

DIA :D
<3
Assalammualaikum.
Peace be upon you(:

HASLINDA
nur haslinda binte juwaini
sekolah menegah crescent
1g1 '05 2g1 '06
07sifar2sembilan2
sayang AISYAH
islam <3
gemar BERCAKAP(:
selalu AWAL
Image hosting by Photobucket

selamat datang(:

Selamat datang ke blog bahasa melayu saya. Inilah pendapat dan pandangan saya bagi artikel-artikel di dalam Berita Harian(: Saya ingin meminta maaf jika pendapat saya tentang apa-apa perkara di dalam blog ini menyakitkan hati anda. Dari sini, selamat datang ke blog saya and sudilah membacanya:D

KAWAN <3

friendname

PEKIK-